lørdag 18. august 2012




Nå har jeg i grunnen insekter nok på harddisken til å fylle en hel sommer,- et resultat av først og fremst mitt selvmedisineringsprosjekt som har gått ut på å bli litt mindre skvetten for de små som kryper og flyr rundt, men etterhvert også jakten på det"perfekte" bildet. Til nå har enten alt vært uskarpt, eller insektet uskarp og bakgrunnen ganske bra, og noen ganger skarp insekt men alt for mye surr rundt. 
KNUT er mannen som svarer på alle mine spørsmål og villig deler av sine erfaringer. I et innlegg han har om bakgrunner, som jeg har lest tidligere, men som jeg ikke har greid å nyttiggjøre ennå, bet jeg meg merke i, når jeg i dag  leste det på nytt, et tips om å legge på en tekstur i bildet. Jeg ble så glad da jeg leste dette, for da kan kanskje noen av alle mine innestengte og vrakete insekter få komme fram i lyset igjen.... I mens er det bare å jakte videre:)

7 kommentarer:

  1. He is very industrious and inquisitive. Wonderful photos. I am amazed the ant stayed still long enough to get its oicture taken.,

    SvarSlett
  2. Ja, mine første tanker gikk også til dette med å ha en maur modell som klarer å "gå sakte" med stor blederåpning....ikke enkelt. Teksturen var et smart trekk og gjør bildet annerledes :-) God komposisjon og fargenen er nydelige. Godt jobba og her funker alt :-))
    Lykke til videre med jakten på små insekter.
    Ha en strålende søndag :-)

    SvarSlett
  3. Et prosjekt du har gjennomført med glans Monica!! det ene råere bilde enn det andre kan kommet på skjermen her, og jeg mener veldig det jeg sier!! Knut er råflink og jeg har lært av den mannen jeg også, håper å lære mer av macrobloggen hans når jeg får anskaffet med skikkelig macrolinse, men det må visst vente til neste `sesong`nå, sparegrisen er vel anorektisk :-( Bakgrunnen på disse bildene var helt perfekte og spesiellt ditt første, som et maleri jente, så slå deg på brystkassen, yes!!!

    På innsiden ble jeg forvandret et øyeblikk til Diana Ross når jeg klikka meg inn hit og så den lille maur på hode, `Upside down, boy, you turn me, inside out, and round and round...` ja du husker den sikkert :-)

    SvarSlett
  4. Dette er jo kunst Monica!

    Jeg trodde du hadde lest bloggen min fra A til Å, men du må ha oversett dette innlegget:
    http://makrotips.blogspot.no/2011/06/makrobilder-kunst-eller-kitsch.html

    Jeg synes du har gode komper og har også balgt en passende tekstur. Dette ble delikat og flott!

    Hva du kanskje ikke er klar over er at maur er noe av det vanskeligste innen makro. De beveger seg fort og de har ofte mye skinn i skallet, det kan være vanskelig å få hele mauren i samme plan, de er mørke og kan lett bli undereksponert, ... Jeg kunne fortsette i det uendelige.

    BRAVO Monica!

    mvh Knut

    SvarSlett
  5. Kjempebra jobbet. Dette ble utrolig bra. Det med tekstur har jeg aldri prøvd. Men det gjør seg meget godt i et slikt bilde.
    Insekter er ikke så lett å fotografere men jobber en så mye som du blir det full klaff.
    Ønsker deg en fin uke.
    Hilda

    SvarSlett
  6. These are fantastic macros, Monica!
    Wonderful detail you have captured.

    SvarSlett
  7. Synes du tar superbra makro bilder. Min mening er at insekter ikke behøver å være sylskarpe, da blir de ofte skumle og stygge. Men å få en fin malerisk bakgrunn slik som her er knallbra! Må prøve filter skjønner jeg :-)

    SvarSlett

Så hyggelig at du er innom hos meg. Skriv gjerne dine synspunkter,- ris og ros,- alt vil bidra til utvikling:)